„Kantorka“

Po loňském nuceném odpočinku, kdy jsme na chalupu nedovezli ani polínko, kdy ani jeden student nepřipnul lyže, doufáme, že svítá na lepší časy. A proto jsme se na letošní zimu řádně přichystali. Dvanáct kubíků dřeva je připraveno ohřát návštěvníky. Ale věřte, že to nebylo zadarmo, tím nemyslím zadarmo, ale s docela výživnou posilovnou zdarma. Ne nadarmo se říká, že u dřeva se člověk zahřeje hned několikrát.

Bylo třeba ho nejprve nařezat a přemístit od chalupy našeho milého souseda Honzy Schrödra – o to se v září postarali nejprve brigádníci-dospěláci, v říjnu pak parta šesti kluků z 6.A (kluci, moc díky, byla to krásná akce), dále nařezat na špalky a naštípat, přemístit do chalupy a obložit chalupu – to je zase práce skupiny zapálených pedagogů (napadl první sníh a my si užili vánoční atmosféru).

Lehkých změn doznal i vnitřek chalupy. V rámci možností jsme vylepšili koupelnu, zakoupili napínací prostěradla na všechny postele. Hned to lépe vypadá a zve k odpočinku. Z penzionů a hotelů nejen ze Špindlerova Mlýna jsme získali přikrývky a polštáře klasického rozměru. Na ty ovšem nemáme dostatek povlaků. Proto Vás tímto prosíme o pomoc. Pokud někdo máte nezničené a již nepoužívané povlaky na velké polštáře, pošlete nám je, prosím, po svých dětech. V zimě je těžké odvážet, respektive v batohu na zádech odnášet špinavé prádlo do údolí.

Věříme, že jste si při pohledu na fotky v galerii připomněli pobyt na Kantorce a že můžeme očekávat vaši pomoc, za kterou předem moc děkujeme.

Jaroslava Nývltová a Pavel Havlíček

Celý příspěvek

Maturitní témata z hudební výchovy 2021/22

Část A

1/ Hudba pravěkých kultur a hudba starověku

2/ Od počátků jednohlasu po renesanční vokální polyfonii

3/ Vývoj středověké světské hudby 11. – 15. století

4/ Hudba období baroka od Florentské cameraty po Antonia Vivaldiho

5/ Vrcholné baroko v dílech G. F. Händela

6/ Vrcholné baroko v dílech J. S. Bacha

7/ Česká hudební emigrace v období klasicismu

8/ První vídeňská škola a Josef Haydn

9/ Život a dílo Wolfganga Amadea Mozarta

10/ Život a dílo Ludwiga van Beethovena

11/ Hudba období romantismu, umělá a lidová píseň, malá písňová forma

12/ Skladatelé novoromantismu, hudební formy novoromantismu.

13/ Romantičtí virtuosové a jejich dílo

14/ Ruská národní škola – „Mocná hrstka“ a Petr Iljič Čajkovskij

15/ Vývoj opery od baroka po 20. století

16/ Život a dílo Bedřicha Smetany, symfonická báseň, Má vlast, komorní soubory

17/ Život a dílo Antonína Dvořáka, Symfonie č. 9 e moll „Novosvětská“, komorní píseň

18/ Vážná hudba 20. století od impresionismu ke grafické hudbě

19/ Vývoj jazzu

20/ Vznik a vývoj muzikálu a filmová hudba

Část B

Obhajoba maturitní práce.

Výběr z témat:

1/ Hudba inspirovaná Shakespearem (Smetana, Dvořák, Fibich, Foerster, Verdi, Berlioz…)

2/ Téma „bouře“ v dílech Zdeňka Fibicha a Vítězslava Nováka

3/ Téma „moře“ v dílech českých i světových hudebních skladatelů (Smetana, Debussy, Wagner, Mendelssohn – Bartholdy…)

4/ Postava „vodníka“ v české hudbě (Dvořák, Fibich)

5/ Postava „Figara“ v díle Gioachina Rossiniho a Wolfganga Amadea Mozarta

6/ Requiem od gregoriánského chorálu po současnost, část Dies Irae

7/ Stradivari – tajemství houslí, cremonští houslaři

8/ W. A Mozart v Praze, Praze, mým Pražanům

9/ Nejslavnější operní milostné duety

10/ Tváře bolesti v hudbě (Smetana, Dvořák, Suk, Janáček, Beethoven)

11/ Od němého filmu k muzikálu

12/ Artaserse – opera Leonarda Vinciho pro hlasy kastrátů

13/ Božská Ema – životní osudy Emilie Kittlové

14/ Fenomém Čechomor

15/ Chanson od středověku po současnost

16/ Vídeňští klasikové v Čechách

17/ Soul – Ze spárů otroctví až k černé královně 20. století

18/ Mozartova životní cesta k requiem

Vypracovala Mgr. Jaroslava Nývltová

 

 

Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

Výchovný poradce

Mgr. Jaroslava Nývltová

 Konzultační hodiny: Pondělí 9.25 – 9.45, Pátek 9.25 – 9.45, ostatní po domluvě

Kontakt: tel: 499 421 584

mail: nyvltova@gymvr.cz

Standardní činnosti výchovného poradce jsou vymezeny právním předpisem – vyhláškou č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Náplň práce výchovného poradce:

 Poradenské činnosti

  • kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků
  • vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost
  • zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením

Metodické a informační činnosti

  • poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům
  • shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů
  • vedení písemných záznamů umožňující doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření

 

CELOROČNÍ PLÁN PRÁCE VÝCHOVNÉHO PORADCE 2020/2021

 Plán práce výchovného poradce představuje činnost výchovnou, vzdělávací, poradenskou a informační, která je k dispozici studentům nižšího i vyššího stupně gymnázia i bývalým absolventům.

Konzultace k problémům výchovným i vzdělávacím jsou nabídnuty ve stanovených konzultačních hodinách a po dohodě i v jiné době. Možnost i telefonických konzultací.

Výchovný poradce je neustále v kontaktu s vedením školy (účast na poradách vedení) i s třídními učiteli a s ostatními pedagogickými pracovníky (účast na pedagogických poradách, třídních schůzkách, dle potřeby po vzájemné domluvě).

Samozřejmostí je průběžné operativní řešení problémů ve výchovně vzdělávacím procesu, péče o studenty s IVP a studenty sportovce, kteří mají určité studijní úlevy, prevence všech patologických jevů a motivace studentů při charitativních akcích (Bílá pastelka, Světluška, Květinový den apod.).

Kontakty na odborníky v regionu:

  • Pedagogicko- psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum Královéhradeckého kraje

Na Okrouhlíku 1371/30, 500 02 Hradec Králové,

         tel.: 495 265 423, info@pppkhk.cz

tel.: 499 813 080, 608 448 327 – objednávání klientů,

605 814 887 – vedoucí pracoviště Mgr. Ivana Skalková ,i.skalkova@ppptrutnov.cz

  •  Metodik prevence při PPP Trutnov

Mgr. Jana Kaplanovátel.: 602 620 020, mail:  j.kaplanova@ppptrutnov.cz

Mgr. Luboš Tomantel.: 775 222 047, mail:  l.toman@ppptrutnov.cz

  • Lenka Hüblová –klinický psycholog pro děti a dospělé, partnerské a rodinné poradenství, krizová intervence

Na Struze 30, Trutnov – Dolní Předměstí 54101, tel.: 499 816 696, 603 717 765.

  • Centrum Psychologické Podpory

Vrchlabí, ul. Komenského 1248, tel: 603 283 743, http://www.poradna-vrchlabi.cz/

PhDr. Miroslav Novotný, tel.: 603 745 282, mail: novotny.terapie@centrum.c

  • Psychiatrické odd., Oblastní nemocnice Trutnov,

Na Struze 30, 541 01 Trutnov

MUDr. Ladislav Holub, tel.: 499 840 103, 777 598 370, mail: ladholub@centrum.cz

  • SPC pro děti s vadami zraku při SŠ, ZŠ a MŠ Štefánikova 549, Šimkova 879, Hradec Králové

mail: sms.spc.hk@gmail.com, www.spczphk.wbs.cz

  • RIAPS Trutnov, Procházkova 818, 541 01 Trutnov

tel.: 499 320 327, 725 720 341, fax: 499 811 356,

        www. riaps@riaps.cz, ambulance.trutnov@riaps.cz, vladimir.weiss@riaps.cz

  • SPC Trutnov pro děti s mentálním postižením, poruchami autistického spektra a vadami řeči, Lesnická 8, 541 01 Trutnov

tel.: 731 582 533, c.tu@centrum.cz, veinertova@msspctu.cz

  • SVP Varianta, Mládežnická 536, 540 02 Trutnov

          www.svp-varianta.cz, svp.varianta@seznam.cz, tel.: 491 521 519

  • SVP Podpora, B. Smetany 474, 543 71 Hostinné

         svp.varianta@seznam.cz, svp.varianta@seznam.cz, tel.: 499 441 482

Zajímavé odkazy na weby a dokumenty vhodné k nahlédnutí:

KYBEŠIKANA
www.ovce.sk 
www.kybersikana.eu 
www.nebutobet.cz 

ŠIKANA
www.minimalizacesikany.cz 
www.sikana.org 
www.sikana.cz 

SEBEPOŠKOZOVÁNÍ:
psychologie.doktorka.cz/zpusoby-sebeposkozovani 
www.spondea.cz 
wikipedie.org (sebepoškozování) 

Pozvánka na vernisáž výstavy

Milí studenti, vážení rodiče. Přijměte pozvání na vernisáž výstavy, která se uskuteční v naší škole ve čtvrtek 20. února v 15.30 hod. a je završením fotografického projektu na téma „Tarot – Velké arkány“, které se studenty nafotil vrchlabský fotograf Jan Mendřický. Od pondělí 24. února budete moci zhlédnout tutéž výstavu také v hale zámku.

Jaroslava Nývltová

 

Pozvánka na vernisáž výstavy mladých fotografů

Čeští i polští mladí fotografové pořídili ve dnech 13. – 15. 6. 2019 v polských Kowarech spoustu hezkých a zajímavých fotografií.

Vernisáž výstavy se uskuteční v pondělí 30. září 2019 v 17:00 hod. ve vstupní hale Zámku ve Vrchlabí. 

Výstava potrvá do 31. 10. 2019

Přijďte se podívat, všichni jste srdečně vítáni.

Úspěšní studenti na zámku

Již sedmý ročník slavnostního oceňování úspěšných žáků a studentů vrchlabských škol se konal ve středu 19. června 2019 na zámku. Pozváni byli vítězové okresních kol, žáci a studenti, kteří v krajských kolech obsadili 1. – 3. místo, a účastníci kol ústředních. Tato tvrdá kritéria splnilo 12 našich studentů. Ti z rukou starosty převzali ocenění a drobné dárky. Nechybělo ani poděkování za vzornou reprezentaci školy a našeho krásného města a přání, aby se tito po ukončení studií do Vrchlabí vrátili.

Ocenění studenti: Martina Vitvarová, Valentina Michlová, Petra Pistoriusová, Viktorie Lustyková, Agáta Knobová, Justýna Čadanová, Alexandra Truhlářová, Iveta Hlubučková, Anežka Čápová, Tran Anh Tuan, Martin Škrabálek a Sylvie Algerová.

Všem oceněným blahopřejeme a děkujeme.

Za kolektiv pedagogů Mgr. Jaroslava Nývltová

Fotografické dílny v Kowarech

Ve dnech 13. – 15. června 2019 se v rámci projektu „Vrchlabí a Kowary – 8 škol společně“ uskutečnily fotografické dílny. Na setkání mladých fotografů do polských Kowar se vydalo 13 gymnazistů, aby se ve vzdělávacím středisku PRO FUTURO pod vedením zkušených fotografů Jana Mendřického a Pawła Perłowskeho věnovali výuce technik fotografování, práci s fotoaparátem a zpracování fotografií v počítačových programech. Fotili jsme jak v pleneru, např. v krásné obci Bukowec, u vodopádů na polské straně Krkonoš nebo ve městě Kowary, tak v místnosti, kde vznikly zajímavé kompozice. Byli jsme žáky, fotografy i modely zároveň. Večerní opékání a společné bubnování stmelilo nesourodou skupinu studentů od 3. do 7. ročníku a vznikla nová přátelství. Oba fotografové si pochvalovali kreativitu, zápal a nadšení mladých fotografů.  Na začátek září plánujeme výstavu fotografií českých studentů v budově gymnázia, 1. října pak vernisáž výstavy českých i polských prací v hale vrchlabského zámku.

Mgr. Jaroslava Nývltová