Nový ředitel na Krkonošském gymnáziu a SOŠ – můj příběh a moje plány

S pokorou a odhodláním jsem v srpnu přijal roli ředitele našeho gymnázia a střední odborné školy. Rád bych vám stručně představil svůj příběh, ale především pak nové plány a nové vize.

 

Před téměř 20 lety jsem na vrchlabském gymnáziu sám odmaturoval, a protože mi v té době nebyl stav českého školství lhostejný, už dlouho jsem byl odhodlaný stát se učitelem. Na Karlově univerzitě jsem postupně vystudoval anglický jazyk, dějepis a evangelickou teologii, přičemž jsem rok studia strávil ve Velké Británii. Několik let jsem pracoval na Akademii věd ČR jako lektor odborného psaní a dlouhodobě jsem učil na gymnáziu na Velehradě. V uplynulém roce jsem se vrátil coby učitel na svou alma mater, abych zde nalezl novou generaci studentů, kteří jsou talentovaní, motivovaní a angažovaní. A když jsem se utvrdil, že okolo sebe vidím učitele, kteří chtějí dát studentům to nejlepší, řekl jsem si – jdu do toho, pojďme tu školu udělat společně.

 

Mnoho lidí se mě od té doby ptalo, zdali budeme sportovní, jazykové, polytechnické či snad přírodovědné gymnázium, vždyť vše by se přímo nabízelo. Jako otec tří dětí vidím, že každé z nich je jiné. Možná máte s dětmi ve svém okolí podobnou zkušenost. Děti jsou každé jiné. Proto jako škola musíme najít ten zásadní obsah, který předáme úplně všem, a pak vytvořit prostor, kde bude moci každý student rozvíjet svůj individuální talent a specializovat se na své cíle. K tomu povede například profilace studentů ve volitelných seminářích v posledních letech studia; pravidelné projektové vyučování; spojení vybraného učiva do integrovaného předmětu; individuální podpora nadaných a motivovaných žáků tak, aby mohli na svých projektech pracovat během školního vyučování; individuální podpora vrcholových sportovců; široká nabídka jazyků; stáže u zaměstnavatelů; dobrovolnictví; zájmové kroužky a mimoškolní aktivity.

 

Již nyní je svět tak rychlý a složitý, že mnoho lidí vzdává svou ambici světu a jeho komplexnosti porozumět. Studenti, které jsme letos přivítali v prvním ročníku, se budou pohybovat na pracovním trhu někdy mezi lety 2037-2080. Co vůbec tušíme o letech, která mají před sebou, abychom na ně naše studenty připravili? S jistotou jen víme, že existují klíčové vlastnosti a dovednosti, které se našim absolventům budou hodit, mimo jiné: schopnost učit se, zodpovědnost, kritické myšlení a angažovanost. Tedy chuť samostatně poznávat svět. Dovednost určit si cíl, zvolit správnou metodu a dotáhnout projekt k závěru. Schopnost zaujmout postoj, vysvětlit ho, podložit důkazy a vidět jeho dopad. A konečně, odhodlání světu nejen rozumět, ale odhodlání konat tam, kde mě mé dosavadní poznání ke konání zavazuje.

 

Co nového tedy studenti na naší škole uvidí? Budou to projektové týdny i prostor pro vlastní seberealizaci. Bude to svižnější vykročení vstříc změnám ve školství tak, jak jsou formulovány ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Nadto studenti uvidí i měnící se prostředí naší školy. S vedením města Vrchlabí jsme začali připravovat velký plán rekonstrukce celé školy tak, aby naše budova dostala kabát pro 21. století a poskytla dobré zázemí pro zmiňované vize.

 

Kdyby Vrchlabí a Hostinné bylo ve fantasy světě, kde neexistují školy, a já mohl rozhodnout, jestli tam školu udělám, jaké v ní budou předměty, jací tam budou učitelé a zda tam vůbec nějací budou, jak se bude hodnotit, co bude povinné a zda vůbec něco, zda se bude učit ve třídách či venku, zda budou dva roky prázdnin nebo jen dva měsíce, dost pravděpodobně by tato škola vypadala úplně jinak. Vrchlabí ani Hostinné nejsou ve fantasy světě, a já tak mohu jen slíbit, že budu se svým týmem učitelů dělat vše pro to, aby do naší školy chodili studenti rádi a aby jim dala do života potřebný základ a kvalitní vzdělání.

 

Jan Kletvík

ředitel školy

ZAHÁJENÍ ŠKOLNÍHO ROKU

Vážení žáci,

letošní školní rok zahájíme v pondělí 2. 9. tím, že se v 8:00 sejdeme všichni žáci i učitelé společně na školním hřišti. Kdo chcete přijít dříve a přivítat se se spolužáky v kmenové třídě, samozřejmě může. Druhou vyučovací hodinu budou probíhat třídnické hodiny v kmenových učebnách. První školní den skončí v 9:25.

Těšíme se na vás

Vaši učitelé

 

Organizace školního roku 2024/2025

Organizace školního roku 2024/2025 v základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích

  • Období školního vyučování ve školním roce 2024/2025 začne v pondělí 2. září 2024.
  • Podzimní prázdniny stanovuje MŠMT na úterý 29. října a středu 30. října 2024.
  • Vánoční prázdniny začínají v pondělí 23. prosince 2024 a končí v pátek 3. ledna 2025. Vyučování začne v pondělí 6. ledna 2025.
  • Vysvědčení s hodnocením za první pololetí bude žákům předáno ve čtvrtek 30. ledna 2025.
  • Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 31. ledna 2025.
  • Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou podle sídla školy pro Královéhradecký kraj (Trutnov) stanoveny v termínu od 3. února do 9. února 2025.
  • Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 17. dubna 2025.
  • Vyučování ve druhém pololetí bude ukončeno v pátek 27. června 2025.

Hlavní prázdniny trvají od 28. června 2025 do 31. srpna 2025.

Vyučování ve školním roce 2025/2026 začne v pondělí 1. září 2025.

Kroužky pro naše studenty ve spolupráci s DDM

Naše škola úspěšně zahájila spolupráci s Domem dětí a mládeže ve Vrchlabí. Cílem této spolupráce bude nabídnout studentům gymnázia kroužky šité na míru jejich potřebám. Zpočátku se bude jednat o kroužky jazykové a umělecké, ale v budoucnu se nabídka rozšíří o další zájmové činnosti.

Pro příští školní rok připravujeme:

 

  • Španělský jazyk pro studenty vyššího gymnázia (výuka pod záštitou Andrey Zelenkové)
  • Studentský dramatický soubor (výuka pod záštitou Zuzany Cejnarové)

Pokud Vás tato nabídka zaujala, sledujte během srpna webové stránky školy a přihlašovací portál DDM: https://www.ddmvrchlabi.cz/hlavni-udalosti/146-prihlasovani-do-krouzku-2024-25

Robotiky navštívil ředitel závodu Škoda Auto

Dnes navštívil naše mladé robotiky pan Ivan Slimák, ředitel Škoda Auto ve Vrchlabí. Kluci mu předvedli, co se v uplynulém školním roce s robotem Edgarem naučili. Oplátkou se jim dostalo pozvání do vrchlabského závodu a pootevřely se i dveře do velkého světa robotiky. Byla řeč o stážích, letních školách i dalším vzdělávání. Těší nás, že spolupráce se Škoda Auto má hodně podob a děkujeme za návštěvu. 

Pravěké hody

Studenti 1.A připravili pro celou školu pravěkou slavnost. Ve čtvrtek 16. listopadu nachystali nejrůznější lahodnosti inspirované paleo dietou, tj. stravou ze starší doby kamenné. Ta je pro člověka nejen zdravá, protože je na ni evolučně navyklý, ale v podání 1.A je také neodolatelná.

Posuďte sami: pečená žebírka na medu, mamutí žebírko s ořechy, zeleninový salát, sushi, mrkvová šťáva, batátové hranolky, mrkvové hranolky, řepové hranolky nebo prostě jen hranolky. A kdo ani po těchto chodech neměl dost, mohl si dát prsíčka z divoké husy na cuketě pečené na ohni s bylinkami a brusinkami a ovocný salát z banánů, jablek a pomerančů s ořechy, dále borůvky, brusinky, sušená jablíčka a sušené okurky.

Díky zapojeným kolegům se studenti pravěku věnovali nejen v dějepise a v kuchyni. Ve výtvarné výchově několik týdnů ve skupinách ztvárňovali vesnici v mladší době kamenné. Jejich výtvory zachytily klíčové momenty života v takové vesnici a po výtvarné stránce se naprosto vydařily. V češtině zase připravovali pozvánky, díky čemuž bylo přítomno opravdu hodně strávníků.

Za všechny, kdo se dobře najedli, děkuji těm, kteří ve středu do noci a ve čtvrtek od rána vše chystali.

English Theatre

Dne 2. 11. jsme se vydali do Jaroměře, abychom zhlédli hru od G.B. Shawa – Pygmalion – v podání herců z anglické divadelní skupiny TNT Britain. Po dlouhé cestě autobusem jsme stanuli před krásně zachovalým divadlem. Následně jsme zhlédli výborně ztvárněnou hru a po krátkém sdělení pocitů ze hry už byl čas na návrat. Na závěr lze jen dodat, že tento výlet jsme si většinově užili a těšíme se, že zase někdy vyrazíme na další anglické divadlo.

                                                                                                          (Jan Haláček, 1.B)