Ředitelské volno

Na základě § 24 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. školského zákona vyhlašuji v těchto dnech ředitelské volno:

  1. 10. 2025 – čtvrtek
  2. 10. 2025 – pátek

Volné dny jsou vyhlášeny z důvodu školení učitelského sboru.

Žákům může být na tyto dny zadána práce k samostudiu.

 

  1. 10. 2025                                            Jan Kletvík, ředitel školy

                                        

Stanovení předmětů maturitní zkoušky

Stanovení předmětů profilové zkoušky pro školní rok 2025/2026

79-41-K/81 a 79-41-K/41, gymnázium, ŠVP Vrchlabí

V povinných částech MZ žák vykoná zkoušku dohromady ze čtyř různých předmětů.

1) V rámci společné (státní) části vykoná žák povinně didaktický test z českého jazyka a povinně volitelně buď didaktický test z cizího jazyka, nebo matematiky. Zkoušky se konají pouze v jediné úrovni obtížnosti. Hodnocení se provádí na škále „uspěl – neuspěl“ s procentuálním vyjádřením úspěšnosti.

Didaktické testy MZ se konají v jarním zkušebním období od 2. května do 15. května 2026, viz JZS, www.cermat.cz.

Žák má možnost (rovněž v základní úrovni obtížnosti) zvolit nejvýše dvě nepovinné zkoušky (výběr pouze z předmětů matematika nebo další cizí jazyk) a dále může jako nepovinnou zkoušku společné části zvolit předmět matematika rozšiřující. Hodnocení nepovinných částí se provádí obdobně jako v případě povinných zkoušek společné části.

2) Profilová část maturitní zkoušky se skládá ze zkoušky z českého jazyka a literatury, a pokud si žák ve společné části maturitní zkoušky zvolil cizí jazyk, také ze zkoušky z tohoto cizího jazyka a ze 2 dalších povinných zkoušek. Nelze skládat MZ ze stejného předmětu ve společné a profilové části. Zkouška z českého a cizího jazyka je v profilové části vždy kombinovaná a skládá se z písemné a ústní zkoušky.

Nepovinně má maturant možnost zvolit nejvýše dvě další zkoušky.

Forma zkoušky:

kombinovaná zkouška – ústní a písemná část (platí pro český a cizí jazyk).

ústní zkouška před zkušební komisí (platí pro všechny ostatní předměty, pro povinné i nepovinné profilové zkoušky)

ČESKÝ JAZYK A LITERATURA

 Ústní zkouška z českého jazyka a literatury před zkušební maturitní komisí:

Čas na přípravu 20 minut, délka zkoušení nejdéle 15 minut. Maturant sestaví vlastní seznam literárních děl v počtu 20. Výběr provede z nadále používaného Školního seznamu literárních děl k MZ (kánon) s dodržením členění vnitřní struktury dle školních pokynů k MZ. Vlastní seznam maturant odevzdá k 31. 3. 2026. Ke zkoušení budou využity stávající pracovní listy centra s drobnými úpravami. V jednom dni nelze losovat dvakrát stejné téma.

Školní seznam literárních děl k MZ a Metodika hodnocení předmětu český jazyk a literatura jsou zveřejněny na www.gymvr.cz, resp. www.krgym.cz.

Písemná práce z českého jazyka

Zkouška trvá 135 minut, maturant si vybere jedno ze šesti zadání. Musí získat minimálně 9 z 20 bodů. Rozsah písemné práce je stanoven na 300 slov. Hlavní roli v hodnocení nehraje přesný počet slov nebo exaktní počet řádků, ale samotná práce a celková „funkčnost“ textu. Z tohoto důvodu je vymezena tolerance minus 50 slov, pro hodnocení je tedy ještě přijatelný text, který obsahuje alespoň 250 slov. Způsob záznamu písemné práce je rukopisný.

Poměr hodnocení dílčích zkoušek českého jazyka a literatury je 40 % písemná práce a 60 % ústní zkouška.

CIZÍ JAZYK

 Ústní zkouška z cizího jazyka před zkušební maturitní komisí

Čas na přípravu 20 minut, délka zkoušení nejdéle 15 minut. Zkoušení proběhne podle monotematických pracovních listů. Maturant si vylosuje jeden z připravených 20 pracovních listů. V jednom dni nelze losovat dvakrát stejné téma. Témata a metodika hodnocení předmětu cizí jazyk je zveřejněna na www.gymvr.cz, resp. www.krgym.cz.

 Písemná práce z anglického jazyka

Rozsah práce je 200-250 slov, zkouška trvá 90 minut (včetně času na volbu zadání), maturant si vybere jedno ze tří zadání. Žák musí získat minimálně 11 z 24 bodů. Způsob záznamu písemné práce je rukopisný. Při konání písemné práce má žák možnost použít překladový slovník.

Písemná práce z německého jazyka a z ruského jazyka

Rozsah práce je 200-250 slov rozdělených do dvou souvislých textů. První text v rozsahu 140-170 slov, druhý text v rozsahu 60-80 slov. Zkouška trvá 90 minut (včetně času na volbu zadání), maturant si vybere jedno ze tří zadání pro každý ze dvou textů. Žák musí získat minimálně 16 z 36 bodů. Způsob záznamu písemné práce je rukopisný. Při konání písemné práce má žák možnost použít překladový slovník.

Poměr hodnocení dílčích zkoušek cizího jazyka je 40 % písemná práce a 60 % ústní zkouška.

Nahrazení profilové zkoušky z cizího jazyka jazykovým certifikátem

Žáci si mohou výsledek jedné profilové zkoušky z cizího jazyka nahradit výsledkem standardizované zkoušky (jazykovým certifikátem. V souladu s ustanovením školského zákona se možnost nahrazení povinné profilové zkoušky týká žáků, kteří konají v profilové části alespoň 4 povinné profilové zkoušky. V takovém lze jednu povinnou profilovou zkoušku z cizího jazyka nahradit doložením jazykového certifikátu, který dokládá jazykové znalosti žáka na úrovni stanovené rámcovým vzdělávacím programem daného oboru nebo vyšší, nejméně však na úrovni B1 (v případě anglického jazyka zkouška FCE na úrovni B2 – minimálně 160 bodů). Nahrazení zkoušky jazykovým certifikátem může ředitel školy povolit také u jedné nepovinné profilové zkoušky z cizího jazyka.

Nahradit lze i profilovou zkoušku navázanou na konání didaktického testu ve společné části, didaktický test ve společné části však žák koná vždy.

Lhůta pro podání žádosti o uznání standardizované zkoušky žákem končí 31. března 2026 pro jarní období MZ a 30. června 2026 pro podzimní období. Žák spolu s certifikátem předloží doklad (originál nebo úředně ověřenou kopii) o úspěšném vykonání této zkoušky. Ředitel školy sdělí žákovi do 14 dnů od předložení žádosti a certifikátu, zda uznal zkoušku.

Nabídka dalších předmětů profilové části

Anglický jazyk, německý jazyk, francouzský jazyk, ruský jazyk, matematika, fyzika, chemie, biologie, dějepis, zeměpis, základy společenských věd, informatika a výpočetní technika, estetická výchova výtvarná, estetická výchova hudební.

Témata jednotlivých zkoušek profilové části MZ jsou zveřejněna na www.gymvr.cz, resp. www.krgym.cz

Povinnou zkoušku lze konat pouze z předmětů, kde součet týdenních vyučovacích hodin v jednotlivých ročnících stanovených učebním plánem školního vzdělávacího programu činí za celou dobu vzdělávání nejméně 4 vyučovací hodiny. Pokud je obsahem zkoušky více obsahově příbuzných předmětů nebo jiných ucelených částí vzdělávacího obsahu školního vzdělávacího programu, pak se jejich týdenní vyučovací doby sčítají. Předměty si může volit ze stejného seznamu jako pro povinné zkoušky profilové části (viz výše), nesmí to však být předměty, které si v profilové části již zvolil jako povinné. Hodnocení nepovinných částí bude uvedeno na vysvědčení, ale do celkového výsledku zkoušky se nezapočítává.

  1. 9. 2025 Mgr. Jan Kletvík, ředitel školy

Situace okolo osmiletého gymnázia v Hostinném

Vážení příznivci naší školy,

náš zřizovatel v tuto chvíli vede jednání o nahrazení osmiletého gymnázia čtyřletým, což se týká našeho studijního oboru v Hostinném.

V reakci na projednávanou přeměnu oborů na naší škole na pracovišti v Hostinném iniciovala skupina rodičů a podporovatelů školy petici, jejíž znění naleznete zde: gov.cz – PETICE ZA ZACHOVÁNÍ OSMILETÉHO GYMNÁZIA V HOSTINNÉM

Svůj postoj chtějí vyjádřit i naši studenti v Hostinném, kteří organizují průvod městem za gymnázium v Hostinném.

Průvod městem není školní akcí, ale občanskou iniciativou našich studentů. Při jednáních o přeměně osmiletého gymnázia na čtyřleté jsem se setkal s různorodými pohledy na celou otázku a jsem si vědom toho, že každý tento krok může vnímat jinak.

Je zcela v souladu s hodnotami, které se snažím ve škole prosazovat, že někteří studenti projeví svůj názor veřejně formou organizovaného pochodu. V tomto směru mají studenti mou plnou podporu. Jsem na naše studenty hrdý, když vidím, že to, co je dlouhodobě učíme, nese ovoce – studenti umí vyjádřit svůj postoj k veřejnému dění, nejsou lhostejní a zasazují se za věci, na kterých jim záleží.

Na gymnáziu v Hostinném nás čekají velké změny ve způsobu výuky a mezi krajskými školami budeme po zavedení těchto inovací výjimeční. Rád bych Vás pozval k diskuzi nad těmito změnami v úterý 7. října od 15:00 v budově gymnázia v Hostinném.

Pro více detailů o změně osmiletého oboru za čtyřletý se obracejte na tiskové oddělení KHK (tisk@khk.cz).

Děkuji za přízeň, kterou naší škole projevujete,

Jan Kletvík

ředitel školy

Hledáme nové učitele

Pro naše pracoviště ve Vrchlabí a v Hostinném hledáme pro příští školní rok:

  1. vyučující všeobecně vzdělávacích předmětů, především pak těchto aprobací: psychologie, matematika, fyzika, český jazyk a další možné kombinace;
  2. učitele odborného výcviku pro obor Ošetřovatel (požadujeme kvalifikaci „všeobecná sestra“, případně „praktická sestra“ a dva roky praxi u lůžka ve zdravotnictví);
  3. učitele odborných předmětů pro obor Ošetřovatel (požadujeme magisterské vzdělání v oblasti zdravotnictví);
  4. školního psychologa. 

Zájemci zasílejte životopis a stručný motivační dopis řediteli školy na adresu kletvik@krgym.cz .

Informace k přijímacímu řízení 2025

Veškeré obecné informace k přijímacímu řízení najdete na webu prihlaskynastredni.cz. Tamtéž naleznete odkaz na DIPSY – systém, přes který lze nejlépe podat přihlášku.

Ve Vrchlabí nabízíme osmileté gymnázium, ŠVP Vrchlabí (1. kolo JPZ 15. a 16. 4. 2025) a čtyřleté gymnázium, ŠVP Vrchlabí (1. kolo JPZ 11. a 14. 4. 2025). Do obou oborů přijímáme 30 uchazečů.

Uchazeč může v rámci naší školy podat přihlášku do Vrchlabí a zároveň i do Hostinného (rozdílné ŠVP).

Do přihlášky prosím uvádějte telefonní a emailový kontakt, i když jsou položky označeny jako nepovinné.

Kritéria přijímacího řízení 2025 – ŠVP Vrchlabí:

Čtyřleté gymnázium

Osmileté gymnázium

Kritéria pohovoru z českého jazyka

 

Veškeré informace o přijímacím řízení a otevíraných oborech na pracovišti v Hostinném najdete zde.

Celý příspěvek

Přijímačky nanečisto

Naše škola nabízí všem zájemcům o studium zkusit si napsat cvičný test z českého jazyka a z matematiky. Žáci pátých a devátých tříd ZŠ tak mohou zakusit atmosféru přijímacího řízení nanečisto.

Termíny:

Úterý 11. 2. ve 14:00 v Hostinném pro žáky 5. a 9. tříd – přihlašování uzavřeno

Středa 12. 2. ve 14:00 ve Vrchlabí pro žáky 9. tříd – přihlašování uzavřeno

S sebou si uchazeči přinesou psací a rýsovací potřeby.

 

 

Láska k pravěku prochází žaludkem

V rámci svého dějepisného bádání nachystali studenti 1.A svačinku ze surovin ze starší doby kamenné. Své pravěké delikatesy pak prodávali studentům a učitelům a vytěžené peníze se rozhodli darovat do sbírky Mary´s Meals, která poskytuje školní stravování dětem žijícím v nejchudších komunitách světa. Během 20 minut se našim studentům podařilo vybrat peníze na jídlo pro devět dětí na celý školní rok. Děkujeme Vám, že pomáháte!

Poukaz – jidlo pro 9 deti

Nový ředitel na Krkonošském gymnáziu a SOŠ – můj příběh a moje plány

S pokorou a odhodláním jsem v srpnu přijal roli ředitele našeho gymnázia a střední odborné školy. Rád bych vám stručně představil svůj příběh, ale především pak nové plány a nové vize.

 

Před téměř 20 lety jsem na vrchlabském gymnáziu sám odmaturoval, a protože mi v té době nebyl stav českého školství lhostejný, už dlouho jsem byl odhodlaný stát se učitelem. Na Karlově univerzitě jsem postupně vystudoval anglický jazyk, dějepis a evangelickou teologii, přičemž jsem rok studia strávil ve Velké Británii. Několik let jsem pracoval na Akademii věd ČR jako lektor odborného psaní a dlouhodobě jsem učil na gymnáziu na Velehradě. V uplynulém roce jsem se vrátil coby učitel na svou alma mater, abych zde nalezl novou generaci studentů, kteří jsou talentovaní, motivovaní a angažovaní. A když jsem se utvrdil, že okolo sebe vidím učitele, kteří chtějí dát studentům to nejlepší, řekl jsem si – jdu do toho, pojďme tu školu udělat společně.

 

Mnoho lidí se mě od té doby ptalo, zdali budeme sportovní, jazykové, polytechnické či snad přírodovědné gymnázium, vždyť vše by se přímo nabízelo. Jako otec tří dětí vidím, že každé z nich je jiné. Možná máte s dětmi ve svém okolí podobnou zkušenost. Děti jsou každé jiné. Proto jako škola musíme najít ten zásadní obsah, který předáme úplně všem, a pak vytvořit prostor, kde bude moci každý student rozvíjet svůj individuální talent a specializovat se na své cíle. K tomu povede například profilace studentů ve volitelných seminářích v posledních letech studia; pravidelné projektové vyučování; spojení vybraného učiva do integrovaného předmětu; individuální podpora nadaných a motivovaných žáků tak, aby mohli na svých projektech pracovat během školního vyučování; individuální podpora vrcholových sportovců; široká nabídka jazyků; stáže u zaměstnavatelů; dobrovolnictví; zájmové kroužky a mimoškolní aktivity.

 

Již nyní je svět tak rychlý a složitý, že mnoho lidí vzdává svou ambici světu a jeho komplexnosti porozumět. Studenti, které jsme letos přivítali v prvním ročníku, se budou pohybovat na pracovním trhu někdy mezi lety 2037-2080. Co vůbec tušíme o letech, která mají před sebou, abychom na ně naše studenty připravili? S jistotou jen víme, že existují klíčové vlastnosti a dovednosti, které se našim absolventům budou hodit, mimo jiné: schopnost učit se, zodpovědnost, kritické myšlení a angažovanost. Tedy chuť samostatně poznávat svět. Dovednost určit si cíl, zvolit správnou metodu a dotáhnout projekt k závěru. Schopnost zaujmout postoj, vysvětlit ho, podložit důkazy a vidět jeho dopad. A konečně, odhodlání světu nejen rozumět, ale odhodlání konat tam, kde mě mé dosavadní poznání ke konání zavazuje.

 

Co nového tedy studenti na naší škole uvidí? Budou to projektové týdny i prostor pro vlastní seberealizaci. Bude to svižnější vykročení vstříc změnám ve školství tak, jak jsou formulovány ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Nadto studenti uvidí i měnící se prostředí naší školy. S vedením města Vrchlabí jsme začali připravovat velký plán rekonstrukce celé školy tak, aby naše budova dostala kabát pro 21. století a poskytla dobré zázemí pro zmiňované vize.

 

Kdyby Vrchlabí a Hostinné bylo ve fantasy světě, kde neexistují školy, a já mohl rozhodnout, jestli tam školu udělám, jaké v ní budou předměty, jací tam budou učitelé a zda tam vůbec nějací budou, jak se bude hodnotit, co bude povinné a zda vůbec něco, zda se bude učit ve třídách či venku, zda budou dva roky prázdnin nebo jen dva měsíce, dost pravděpodobně by tato škola vypadala úplně jinak. Vrchlabí ani Hostinné nejsou ve fantasy světě, a já tak mohu jen slíbit, že budu se svým týmem učitelů dělat vše pro to, aby do naší školy chodili studenti rádi a aby jim dala do života potřebný základ a kvalitní vzdělání.

 

Jan Kletvík

ředitel školy

ZAHÁJENÍ ŠKOLNÍHO ROKU

Vážení žáci,

letošní školní rok zahájíme v pondělí 2. 9. tím, že se v 8:00 sejdeme všichni žáci i učitelé společně na školním hřišti. Kdo chcete přijít dříve a přivítat se se spolužáky v kmenové třídě, samozřejmě může. Druhou vyučovací hodinu budou probíhat třídnické hodiny v kmenových učebnách. První školní den skončí v 9:25.

Těšíme se na vás

Vaši učitelé

 

Organizace školního roku 2024/2025

Organizace školního roku 2024/2025 v základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích

  • Období školního vyučování ve školním roce 2024/2025 začne v pondělí 2. září 2024.
  • Podzimní prázdniny stanovuje MŠMT na úterý 29. října a středu 30. října 2024.
  • Vánoční prázdniny začínají v pondělí 23. prosince 2024 a končí v pátek 3. ledna 2025. Vyučování začne v pondělí 6. ledna 2025.
  • Vysvědčení s hodnocením za první pololetí bude žákům předáno ve čtvrtek 30. ledna 2025.
  • Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 31. ledna 2025.
  • Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou podle sídla školy pro Královéhradecký kraj (Trutnov) stanoveny v termínu od 3. února do 9. února 2025.
  • Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 17. dubna 2025.
  • Vyučování ve druhém pololetí bude ukončeno v pátek 27. června 2025.

Hlavní prázdniny trvají od 28. června 2025 do 31. srpna 2025.

Vyučování ve školním roce 2025/2026 začne v pondělí 1. září 2025.

Kroužky pro naše studenty ve spolupráci s DDM

Naše škola úspěšně zahájila spolupráci s Domem dětí a mládeže ve Vrchlabí. Cílem této spolupráce bude nabídnout studentům gymnázia kroužky šité na míru jejich potřebám. Zpočátku se bude jednat o kroužky jazykové a umělecké, ale v budoucnu se nabídka rozšíří o další zájmové činnosti.

Pro příští školní rok připravujeme:

 

  • Španělský jazyk pro studenty vyššího gymnázia (výuka pod záštitou Andrey Zelenkové)
  • Studentský dramatický soubor (výuka pod záštitou Zuzany Cejnarové)

Pokud Vás tato nabídka zaujala, sledujte během srpna webové stránky školy a přihlašovací portál DDM: https://www.ddmvrchlabi.cz/hlavni-udalosti/146-prihlasovani-do-krouzku-2024-25

Robotiky navštívil ředitel závodu Škoda Auto

Dnes navštívil naše mladé robotiky pan Ivan Slimák, ředitel Škoda Auto ve Vrchlabí. Kluci mu předvedli, co se v uplynulém školním roce s robotem Edgarem naučili. Oplátkou se jim dostalo pozvání do vrchlabského závodu a pootevřely se i dveře do velkého světa robotiky. Byla řeč o stážích, letních školách i dalším vzdělávání. Těší nás, že spolupráce se Škoda Auto má hodně podob a děkujeme za návštěvu.